Sunday, January 2, 2011

Anggurku Berputik Lagi

Tak ingat dah berapa tahun kami tanam pokok anggur di belakang rumah. Seingat saya, tahun lepas saya bersama suami tebang batang anggur tu. Bukan sebab tak berbuah, anggur kami memang sentiasa mengeluarkan buah tapi sebab terlalu subur, pokok anggur kami merayap sampai kerumah jiran kiri kanan dan belakang rumah. Kami tinggalkan tunggul pokok anggur.... tunas tumbuh lagi dengan suburnya... dan kami sudah tidak pedulikannya lagi sebab kesuntukan masa. Petang tadi suami panggil saya semasa saya sedang masak di dapur.... katanya anggur mula berbuah lagi...ohh...ooo... belum berbuah tu, baru gugur bunga dan muncul putik2 kecil...


Nampak subur betul daun anggur dengan sulur pautnya yang mencengkam dan merayap sampai ke rumah jiran.


Gambar di atas menunjukkan anggur yang mula berputik. Kamera saya tak canggih dan saya pula bukannya jurugambar profesional, jadi tak pandai nak fokus....he he he....dan di bawah ini gambar buah anggur yang saya ambil entah tahun bila.... dah lupa. Taklah lebat sangat dalam segugus tu... tapi memadailah daripada tak berbuah langsung. Kalau masak anggur ni warna hitam.... tapi tak sempat masak sebab anak2 suka petik masa muda...



inilah rupa buah anggur di negara kita...



kontot-kontot belaka.... tidaklah segebu dan secantik sebagaimana anggur hawa iklim sederhana.....


No comments: