Sunday, August 14, 2011

Teratak Yang Terbiar

Lama sungguh tak datang sini.... teratak yang telah ditinggalkan berbula-bulan lamanya ini sudah penuh dengan segala macam sawang. Nampak hening suasana sekitarnya, macam terbengkalai saja keadaannya kan...



Bunga orkid putih yang menyerikan kesuraman tamanku yang terbengkalai.....



Orkid tanah warna merah yang ditanam di sudut taman rupanya sudah berbunga. Pokok orkid ini terlindung oleh pokok epal bidara dan pokok mata kucing. Benihnya Amie bawa dari kampung, dua tahun yang lalu dan dibeli di Simpang Kampung Parit Mahang, arah ke Ijok.




Pokok anggur di belakang dapur yang terbiar masih juga mengeluarkan buah walaupun dalam gugus yang kecil.



Masaknya pun tak sekata. Rasa-rasanya anggur ini merajuk sebab sudah tidak dipedulikan lagi.


Namun, ia tetap setia mengeluarkan putiknya, buahnya.... memang kita berntung tinggal di negara tropika. Jika kita tanam anggur, ia akan berbuah sepanjang tahun, tidak perlu menunggu musim bunga atau musim panas seperti di negara hawa sederhana. Cuma, rajin atau malas sajalah untuk menjaganya. Selamat tinggal teratakku.... ada masa nanti akan kukunjungimu lagi kerana komitmenku kini lebih kepada dapur... he he hehhh....

30 comments:

ummiross said...

Suka tengok anggur Amie ni,rasa macam nak tanam jugak je, kalu dekat boleh mintak benih dengan Amie kan...

abah khalisha said...

Wah cantik sgt tengok anggur ni? Kat mana teratak ni?
Teknik Terbaru Pakai Shawl

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

wahhhh ada pokok anggur... mak sukeee

Cik Ct said...

byk neyr anggur..hmm.. sy dh follow sis, ke 58.. follow sy lek k.. thnx sis

Syuxer said...

perghhh anggur?? boleh petik bila2 masa heheh..jimat duit

Liza @ Adzriel AB said...

mana ada sawang pun.. cantik je dihiasi bunga-bungaan & buah-buahan.

Wanita2u said...

Jom join giveaway dari Wanita2u pula. :)
Hadiah mmg sangat menarik. Berbaloi-baloi join. Hehehe.

http://portalwanita2u.blogspot.com/2011/09/wanita2u-2nd-giveaway.html

Liza @ Adzriel AB said...

datang lagi

Nens Collection said...

bestnye anggur berbuah..likee!

KuNanGKuNanG said...

bestnye ada tanaman sendiri..

Zul Fattah said...

saya tak pernah tengok macam mana pokok anggur ni sebenarnya.. huhu.. darat kan.. kg.

zures said...

Amie...kenapa tinggalkan rumah lama2..Amie outstation ke?

ummi anum said...

wahhh..bestnya...rumah kat mana ni?

myza said...

wah rajinnya menanam :)

Web mdmk said...

Bagus sekali itu tanamannya kalau lebih terawat...

Run Away said...

best nyer anggur tu...;d/salam kenal...;d

Run Away said...
This comment has been removed by the author.
kak ina kl said...

wah ada pokok anggur..class gitu..masam ker manis rasanya?

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Amie,

Bestnya tanam anggur sehingga berbuah.

Cantik blog Amie ni.

AI said...

wahhh...anggur tanam sendiri....best nyerrrr...

eelobor said...

sesekali tuh, kena jeguk gak. sapu2 mana2 yang bersawang tuh

Qhaifa Nur said...

salam singgah

wah...siap ada tanam pokok anggur d belakang rumah...itu yang best

dah follow jom follow back
qhaifanurin.blogspot.com

rozisalehin said...

Salam Amie,

Kak Ros dah cuba banyak kali dah tanam anggur ni tapi tak pernah hidup pun.Suka Kak Ros tengok pokok anggur Amie ni siap ada buah lagi.

Ummi said...

Assalam Amie..waaah ada kebun anggur eks...sedapnyaaa...mesti kat sana tanah sejuk eh...cuaca sejuk.... kalau byk, nnt eksport ke Ktn sikit tauuu...hehe

Dalila Hamid said...

menariknya anggur tu..

Michelle said...

TERESA HEINTZ.
Where did you go wrong with DADDY.
And where did you go wrong when you sailed the SYN SEA 7?
Maybe it had to do with the fact that your father physician, sexually abused you, too.
Or maybe it had to do with the fact that he never cared about you and cared about other people instead.
Or perhaps he was doing it with the monarchy for decades, just like you do.
And they say there is not only a VATERST , there's a RELLY and BENTRLY , too.
And it meshes with DOSESTE and DOPETE , and SQUET to BRESSO , agree.
So, this story of " Amie's Little Cottage" is about getting
"even"?
I see.
The billionaire HEINTZ CATSAPP WHOORESS THOOTES of TEXAS, wants to " get even".
With MUSSEC?
Brilliant.

ROZILA said...

Salam Amie,

TK sudi singgah di sini....

orkid tu cantik....
anggur tu manis ke masam?

Yumida said...

kte org pnh tanam anggur ni jgk la....kaler ijau kan... hmmmmm....beznyer kalo boleh tanam anggur tu dlm pasu kan...senang nak petik..nak alih...

Tihara said...

salam perkenalan..follow juga :)


kenapa tinggal rumah ni..banyak pokok2 seronok :)

sweethOneY said...

Rajinnya Amie menanam..