Tuesday, October 7, 2014

Pokok buah apa yang sudah berputik?

Macam lama benar tak pusing keliling rumah... ha hahah nak keliling apanya, tanah cuma sekangkang kera. Depan rumah sikit, tepi dapur dan belakang dapur sikit. Kalau gajah yang datang, tak sampai berapa langkah sudah terduduk... jadi gajah duduklah gamaknya! Kononnya nak tengok apa-apa pokok buah yang mula berbunga atau berputik...

Mula-mula ternampak buah mangga ni... ya Allah! Lama benar tak pergi belakang dapur rupanya.Patutlah Fairuz asyik sebut buah mangga dah besar. Rupanya memang dah lama berbuah mangga udang kami ini.


 Dah bergayut-gayut pun!

 Biasanya buah mangga udang kami ini akan membesar sehingga 1.4 - 1.8kg setiap biji.

 Memang nampak masih muda benar. Baru membesar dari putik!

Dengar khabarnya Encik Suami nak bungkus. Sebelum ini tak pernah pulak dibungkusnya buah mangga ni.

Wokeylaaa... cukuplah beberapa biji mangga ni... nak tangkap banyak gambar, takut kena gigit kerenggolah pulak nanti!

Tengok pulak tanah sekangkang kera depan rumah. Oh! Buah mata kucing brazil pun dah mula berbuah. Ni yang selalu Encik Suami bising. bising sebab pokok ni kedudukannya bersebelahan dengan pokok epal bidara. Dia lebih sayangkan pokok mata kucing brazil daripada pokok epal bidara.

Nampak tak... pokok epal bidara yang di belakang, dan di depannya pula pokok mata kucing brazil.

 Pokok epal bidara pun tengah lebat berbunga dan berbuah.

Rupanya Encik Suami bawa parang naik tangga tebang dahan pokok epal bidara! Hadoooiii....  walaupun kami tak berapa nak makan buahnya, tapi ramai yang datang minta daunnya untuk tujuan berubat dan sebagainya. Ada juga orang yang lalu lalang singgah minta buahnya bila epal bidara sudah matang!

11 comments:

Ahmad Zu Mal Md Rayi said...

Bestnyer bila tanam macam2 pokok kat rumah. Sampai musim berbuah pasti meriah ^_^

tiga lalat said...

Salam. Hee sungguh besar saiz buah mangga itu.

Normah Kumin said...

Assalamualaikum,

Mangga sedang tu sedap buat mangga jeruk dengan asamboi yee..Pokok yang lain tu kakmah tak pernah nampak kat tempat kakmah nie..

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Amanda Suria said...

Untung berbudi pada tanah kan....hasilnya dh nampak dh...

Nieda ramly said...

eoo ..macam2 ada .menjadi pulak tu

Kira Sakura said...

seronoknya tengok pokok2 dah berbuah lebat. menjadi2 pulak semuanya tu kan

CikLily Putih said...

rumah mak kite pun tanam pokok mangga giant ni kan... beso betull

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

hana hadi said...

Adoi nampak mangga ja ni.. Nak nak nak

PAk JUSTAN DI BATANG said...

Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL