Monday, September 10, 2012

Epal Bidara Mulai Matang

Assalamualaikum.
Kali ini buah epal bidaraku banyak masalah. Buahnya kecil dan bantut.



Kali ini epal bidara masak tak sekata. Mungkin disebabkan cuaca yang tak menentu.



Ada yang rosak di tangkai kerana terlebih air (akibat hujan lebat).



Ini belum masak lagi. Tapi sudah tua / matang.



Ini boleh dipetik. 


25 comments:

Kakzakie said...

Agaknya epal yg kakak selalu beli di pasar malam tu epal bidara yg macam Amie tanam nie ye. Rangup kakak suka..

Bestnya kalau ada pokok sendiri. Petik je terus ngap hihi..

Gee® said...

Dulu gee pon ada tanam pokok ni tp hb dh tebang sebab buahnya selalu bermasalah camni... lagi pulak pokoknya byk duri kan... bimbang terkena anak jiran... Apapon kalau buahnya menjadi sangat sedap kan...masam2 manis gitu...

Dienn said...

Ada buah yang rosak ditangkai. Sangat menarik jika dilihat dari perpektif tertentu. :)

CT said...

Rumah dekat kampung ada..masamlah rasanya..sekadar petik atau amik gamba bolehlah..hihiiu

ibh_sue said...

Asslmkum. . Salam kenal jg dr sue. ;D
apple bidara ni mcm apple yg biasa tu ka. First time tgk.

teratai said...

Rupa spt epal hijau yg masam!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

masih tertanya2 mcmanalah rasa epal bidara ni ye amie... boleh tak tunjukkan keratan rentasnya?

norhidana said...

cube akak pos kt dana skit epal bidara nih, tingin sgt nk rasa

wahida said...

epal bidara ni mcm epal hijau yg biasa kita mkn tu ke kak? saya festaim dgr epal bidara ni kak...

apa rasa dia? masam ke?

mama ju, said...

Salam sejahtera Amie,

Tertarklah tgk epal bidara tu, tak pernag tgklah.

miz ruha said...

epal bidara..? 1st time dengar...

Rai Ourkizuna said...

eh ni macam epal yang jual kat pasaraya tu ke? menariknya...!

1st time jugak dengar epal bidara.. benihnya dapat kat mana?

maszull said...

assalamualaikum amie...rasanya sama ke ngan epal yg biasa tu...:)

Amie said...

Kak Zakie,
Amie tak pastilah pulak kalau ada epal bidara dijual di pasar kak.

Gee,
bahagian batang yang berduri tu memang kena tebang, pokok kami gtak berduri.

Dieen,
ni mesti photographer professional ni...

Amie said...

Ct,
epal bidara kami tak masam, kalau muda rasanya kelat, kalau dah tua rangup & manis...

ibh_sue,
waalaikumussalam...
lain dari epal yang biasa kita makan tu, sebab bijinya satu je, cuma bentuk & warnanya seakan sama.

Teratai,
epal hijau memang masal tapi epal bidara tak masam, cuma kelat waktu muda dan manis & rangup bila dah tua.

Amie said...

Madiha,
nak tunjuk keratan rentas tapi musim kali ini semua buruk sebab hujan!

Norhidana..
dimana tu!

Wahida,
ini kira epal Malaysialah Wahida... tak masam

Amie said...

Mama Ju,
tak apa... kita kongsi di sini.

Miz Ruha,
kita share info..

Rai,
benihnya beli di kedai Cina..

Maszull,
waalaikumussalam.. tak sama, epal hijau tu ada masam2, ni kalau dah tua rangup dan manis!

Pn Kartini said...

Salam:)

Tq sudi follow blog CM yaa:)
Suka tgk gambar epal2 tuu..
Cantik menghijau!
:)

TiranaAduka said...

salam sis
Epal tu rasanya bagaimana sis?
Salam kenal dari tirana aduka

Nor Salmi said...

Bestnya tanam epal sendiri. dapat makan yg segar. Banyak ke Amie tanam epal bidara ni?

Salam kenal..

Juhariah Johari said...

Apa kabar? Waaa buah bidara lagi, teringin nak makan. Macam buah epal la!

nn lylyn said...

epal sedap ni..tp sy suke merah =)
epal merah ade x kak?

Juhariah Johari said...

Salam sejahtera,

Terimakasih. Ni ingat ada N3 baru hehe...tulis bila senang ya..

Amie said...

Pn. Kartini,
memang cantik buah epal bidara... macam buah epal betul kan?

Tirana Aduka,
kalau tua rasanya rangup dan manis, kalau muda rasanya getir sikit.

Nor Salmi,
dulu tanam 2 pokok tapi sepokok ditebang sebab nak buat garaj.

Amie said...

Juhraiah,
khabar baik... memang macam buah epal kan...

nn lynn,
ada tanam epal merah tapi dah tebang sebab tak berbuah

Juhariah,
betul tu...