Friday, January 20, 2012

Pokok Mangga Udang Nan Sebatang

Salam petang Jumaat. Sebelum senja bertukar ke malam, sempat Amie merayap ke belakang dapur. Sebelah pokok anggur ada pokok mangga udang nan sebatang. Sebelahnya lagi ada tunggul pokok jambu air madu yang telah ditebang sebab semak sesak sangat kawasan belakang dapur kami dengan pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan. Mangga udang nan sebatang ini setia mengeluarkan buahnya walaupun pokoknya masih kecil. Kami sudah beberapa kali menikmati hasilnya. Amie pernah timbang buah mangga udang yang kami petik. Biasanya melebihi berat 800gram untuk sebiji dan setakat ini paling berat sekitar 1.6kg.


Ada orang kata tak elok tanam pokok mangga di tepi rumah sebab katanya anai-anai suka berumah dipangkal pokok mangga dan nanti boleh meruntuhkan rumah kita!


Beberapa tahun yang lalu, ketika pokok mangga udang nan sebatang ini mula belajar berbuah, sibongsu memetik satu persatu dan diletakkan di perdu pokoknya. Bila Encik Suami pulang dari kerja, katanya rasa sangat sakit dadanya melihat buah mangga putik berlonggok bawah pokok. Si bongsu pun disoal siasat dan dipertanggungjawabkan di atas kejadian itu. Katanya si bongsu, buah mangga sudah besar,jadi petik sajalah! Oh! Si bongsu sebenarnya tidak tahu setakat mana buah mangga udang boleh membesar kerana dia melihat saiz mangga manila di sebelah pokok mangga udang itu lebih kecil! Sangkaannya semua mangga mempunyai saiz yang sama! Gambar mangga udang di atas ini si bongsu yang ambil

3 comments:

Anonymous said...

Salam Amie,

Bestnya mangga tu.

Tulah berbudi pada tanahkan. Untung!!

Ummi Alesya Sofea said...

assalamualaikum
bestnyer buah mangga,nak plk yg besar cam gitu..

Cik tikah said...

1st time gak tgok ni. hehe..